روف گاردن(بام سبز)

مبلمان روف گاردن؛ ویژگی ها و انواع آن

مبلمان روف گاردن چه ویژگی‌هایی دارد؟ قبل از پرداخت هرگونه هزینه، در نظر بگیرید که مبلمان مناسب فضای بام باید دارای ویژگی های زیر باشد:

سبک

انتخاب یک تکه یا کل سِت مبلمان روف گاردن یک تصمیم کاملاً شخصیست. به دنبال صندلی‌هایی که باعث خشکی بیشتر می‌شوند نباشید. درعوض، همان حس خلاقیت و سبکی که در تزئین دکوراسیون داخلی خانه خود استفاده کرده‌اید را بکار ببرید. مبلمان مناسبی را انتخاب کنید که عنکاس شخصیت و روحیات در آن مشهود باشد.

راحتی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر قطعه از مبلمان، راحتیست. اگر قصد ندارید از استراحت در یک فضای سبز در پشت بام خانه لذت ببرید، هدفتان از خرید مبلمان چیست؟ صندلی‌های مناسب از نظر ارگونومیک، آرامش و راحتی فرد را افزایش داده و همچنین به میزان لذت افراد نیز می‎افزاید.

مقاوم در برابر آب و هوا

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب انواع مبلمان برای روف گاردن، نحوه عملکرد آن در برابر شرایط آب و هوایی مختلف است. به طور مثال در هنگام بد شدن وضعیت آب و هوا، باید کوسن‌ها را به داخل خانه منتقل کنید، اما خود فریم مبلمان چی؟ ببینید آیا متریال استفاده در مبلمان می‌تواند در برابر باران، برف و حتی تابش نور خورشید مقاومت کنند!

تمیز کردن آسان

بهترین مبلمان برای روف گاردن باید قابل تمیز کردن و غیر قابل نفوذ باشد. حصیر مصنوعی یک انتخاب عالی برای این موضوع است. زیرا باعث عدم ایجاد لک و رشد قارچ می‌شود. در بیشتر اوقات، شما برای تمیز کردن مبلمان خود، فقط نیاز به استفاده از آب و مواد شوینده ملایم دارید. همچنین، می‌توانید مبلمان را در همان پشت بام شستشو دهید.   فاکتورهای مهم دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرند عبارتند از: هنگامی که آماده خرید مبلمان مناسب برای روف گاردن هستید، باید مکانی را که قرار است مبلمان در آنجا قرار بگیرد را مدنظر قرار دهید. آیا مبلمان جزئی از فضای بام است با تمام فضای بام را اشغال می کند؟ این مورد نشان میدهد که اندازه مساحت پشت بام شما چقدر است، اگر فضایی بزرگ دارید، میتوانید بخشی از محیط را به مبلمان راحتی و بخشی دیگر را حتی به مبلمان غذاخوری اختصاص دهید.مورد دیگر ذخیره سازی است. مبلمانی که قابل ذخیره سازی و جمع شدن باشد، این امکان را میدهد که از تمام کوسن ها، بالش ها و روکش د رصورت عدم استفاده به خوبی نگهداری کنید. این مهم باعث می شود هم ظاهر مبلمان تمیز باقی بماند و هم در برابر شرایط آب و هوایی بَد، مبلمان طول عمر بیشتری کنند.

انواع مبلمان روف‌گاردن

مبلمان زیادی برای روف گاردن وجود دارند که انتخاب نوع مناسب آن می‌تواند کار دشوار باشد. چه به دنبال میز و صندلی‌هایی برای ناهار خوری در فضای بام سبز باشید یا برای استراحت و گذراندن اوقان خوش، باید انواع مبلمان مناسب برای باغ بام را به خوب بشناسید:

مبلمان چوبی

مبلمان چوبی برای روف گاردن

مبلمان بام سبز در انواع مختلفی از چوب طبیعی موجود هستند. برخی از محبوبترین چوبهایی که برای مبلمان فضای باز به کار گرفته میشود، آنهایی هستند که از چوب سخت یا نرم ساخته می شوند. چوب سخت از درختان پهن برگ و چوب نرم از درختانی که سوزنی شکل هستند تهیه می شود.شش نوع چوب وجود دارند که محبوبیت بیشتری دارند. هر نوع دارای درجات مختلفی از دوام و مقاومت هستند، اما اکثر این چوبها برای  طول عمر بیشتر نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. آستر های ضد آب، روغن برای پوشش نهایی مبلمان چوبی توصیه می شوند. چوب کاج برای افرادی که تمایل دارند مبلمان خود را به رنگ خاصی درآورند، ایده آل است، در حالی که چوب ساج به دلیل مقاومت طبیعی اش در برابر پوسیدگی بسیار محبوب است.

مبلمان فلزی

            مبلمان فلزی برای روف گاردن        

انواع مختلفی از مبلمان روف گاردن شامل فلزاتی مانند آلومینیوم، استیل ضدزنگ و آهن است. آلومینیوم سبک است و زنگ نمی‌زند. با این حال، از لحاظ زیبایی نسبت به سایر انواع فلزات جذابیت کمتری دارد. فولاد ضد زنگ نسبت به آلومینیوم محکم‌تر است، اما برخلاف نامش، نیاز به نگهداری منظم دارد تا از زنگ زدگی ناشی از اکسید شدن جلوگیری کند.مبلمان آهنی با ظاهری لوکس و در عین حال با دوام و محکم ساخته می‌شود. این مبلمان آهنی در بسیاری از سبک‌ها موجودند و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند. همچنین سنگین‌تر از سایر مبلمان ها هست و آن را به گزینه‌ای مناسب برای محیط‌هایی که باد زیادی می‌وزد تبدیل می‌کند.

مبلمان پلاستیکی

مبلمان پلاستیکی ممکن است به دلیل زیبایی کمتر نسبت چوب و فلز و یا دوام پایین‌تر از شهرت کمتری برخوردار باشد، اما قیمت ارزان آن می‌تواند مبلمان پلاستیکی را به انتخابی مناسب تبدیل کند. البته، هنگام صحبت از مبلمان پلاستیکی در بام سبز، سبک‌های مختلف و کیفیت زیادی در بازار وجود دارند. با این حال، پلاستیک در کنار ارزان بودن، نگهداری راحتی نیز دارد. مبلمان پلاستیکی نیز در رنگ‌ها و اشکال مختلفی وجود دارند که متناسب با انواع سبک‌ها طراحی می‌شوند.

مبلمان حصیری

مبلمان روف گاردن

مبلمان حصیری معمولاً مصنوعی بوده یا از چوب درخت نخل برای محیط‌های با فضای گرمسیری یا آب و هوای شرجی مناسب است. مبلمان حصیری نیز نسبت به چوب و فلز ارزان تر است؛ ولی می‌تواند جنبه زیباشناسی متفاوتی داشته باشد. هنگام خرید این نوع مبلمان، به یاد داشته باشید که بافت محکم‌تر معمولاً نشانه‌ کیفیت خوب حصیر است. تغییر کوسن‌ها یا بالش‌ها راهی آسان برای تغییر سریع دکوراسیون فضای روف گاردن شما خواهد بود.

تاسیسات روف‌گاردن

تاسیسات بام سبز شامل تاسیسات برقی و مکانیکی ، عایق رطوبتی و زهکشی ، سیستم الکتریکی و نورپردازی ،  تامین آب و آبیاری ، تامین نور خورشید ، سیستم های گرمایشی و سرمایشی ، کنترل وزش باد ، ایجاد حریم شخصی و کفپوش است که در ادامه به آنها میپردازیم.

تاسیسات برقی و مکانیکی

یکی از اساسی ترین نیاز های روف‌گاردن تاسیسات الکتریکی و مکانیکی آن است که باید حتما به صورت اصولی و به وسیله متخصصان مربوطه طراحی و نصب شود. برای حفظ ایمنی تاسیسات ،  نصب آن قبل از  اجرای عایق رطویتی انجام میشود. پس از نصب سیستم لوله‌کشی آب ، برق و گاز آنها را با یک لایه بتن میپوشانند تا در برابر آسیب ها و ضربه های مکانیکی محافظت شود و در انتها با انجام عایق کاری و نصب کفپوش کف بام تکمیل میشود.اما در انواع بام هایی که کف سازی آنها به صورت کف کاذب  (پداسیل)  و یا شاسی کشی فلزیست ،  این تاسیسات میتوانند به صورت رو کار و در زیر سازه کف نهایی اجرا شوند.لازم به ذکر است این تاسیسات برای سیستم های شومینه ، آتشدان و اشپزخانه نیاز است و در صورت نبود آنها این تاسیسات را میتوان حذف کرد.

عایق رطوبتی و زهکشی

بعد از اتمام نصب تاسیسات مکانیکی نوبت به عایق سازی رطوبتی می‌رسد. این عایق ها میتواند به صورت قیرگونی ، ایزوگام ، عایق عای رطوبتی چند لایه و یا عایق رطوبتی نانو باشد اما درمورد روف گاردن عایق ها باید حتما از نوع ضد ریشه باشند تا در برابر نفوذ و آسیب ریشه گیاهان به سازه به خوبی مقاومت کنند.نکته دیگری که باید درنظر گرفت زهکشی کف روف گاردن است تا جلوی آب ماندگی در مواقع باران و آبیاری را بگیرد زیرا آب ماندگی میتواند باعث خفگی گیاهان و آسیب به کف روف گاردن شود. زهکشی در عین اینکه دائمی اجرا میشود باید کل بام را پوشش دهد.

سیستم الکتریکی و نورپردازی

برای اجرای سیستم آبیاری به صورت اتوماتیک و نورپردازی روف‌گاردن ،  باید تاسیسات برقی از قبل آماده باشند. سیستم برق کشی همراه با دیگر تاسیسات بر اساس نقشه الکتریکی بام نصب میشود و در آن خروجی های برق کنترل آبیاری ، محل نصب چراغ ها و خروجی پریز های برق مشخص میشود. بعد از اجرای تاسیسات عایق رطوبتی و زهکشی نوبت به اجرای مابقی تاسیسات مانند چراغ ها ، سینک و سیم کشی ها میرسد.

تامین آب و آبیاری

به منظوری آبیاری گیاهان روف گاردن بهتر است از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده کرد. این نوع آبیاری هم برای گیاهان مناسب است هم از ورود حجم زیادی از آب به روف گاردن جلوگیری میکند. سیستم آبیاری قطره‌ای همراه با سیستم تصفیه و سیرکولاسیون جلوی هدر رفتن آب را نیز میگیرد. ضمن اینکه آبیاری اتوماتیک بر اساس زمان‌بندی ، نوع گیاه و فصل برنامه ریزی میشود و در نتیجه آن روف گاردن به راحتی و در زمان مناسب آبیاری میشود.

تامین نور خورشید

قبل از آنکه پوشش گیاهی روف گاردن را انتخاب کنید باید موقعیت ساختمان ، ضلع های نورگیر روف گاردن و میزان سایه اندازی ساختمان های مجاور را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که گیاهانی که نیاز به افتاب مستقیم ندارند در ضلع افتاب گیر ساختمان قرار نگیرند. نور خورشید باعث رشد و تغذیه گیاه میشود و نبود آن میتواند گیاه را پژمرده و از بین ببرد ، به همین دلیل این موضوع حائز اهمیت است ؛ چرا که سلامت گیاه و زیبایی فضا به آن بستگی دارد.

سیستم های گرمایشی و سرمایشی

روف گاردن ها کاملا به محیط باز در ارتباطند به همین دلیل متریال و گیاهان به کار رفته در آن باید در حالت عادی به  آب و هوای اقلیمی آن منطقه مناسب باشد. با این حال در بعضی موارد ممکن است در فصل های گرم و سرد سال سیستم های سرمایشی و گرمایشی در آنها تعبیه گردد. روف گاردن ها به دلیل نداشتن سقف در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دارند و به علت قرارگیری در جزیره گرمایی شهری گرمای تولید شده توسط وسایل تقلیه نیز به روی آن تاثیر میگذارد به طوری که در فصول گرم فصای روف گاردن گرم تر از سطح زمین و در فصول سرد سطح آن سرد تر از سطح زمین است. برای خنک کردن فضا در فصول گرم میتوان از دستگاه مه پاش که یک دستگاه سرمایشی از نوع تبخیری است استفاده کرد و در فصول سرد میتوان برای گرم کردن فضا از دستگاه گرماتاب کمک گرفت. توجه داشته باشید که سیستم های سرمایشی جذبی و تراکمی به هیچ وجه برای فضای باز مناسب نیستند.

کنترل وزش باد

امروزه بلندی ساختمان ها به دلیل افزایش جمعیت امری عادیست و به سبب این اتفاق شاهد ارتفاع زیاد ساختمان ها با زمین هستیم. این ارتفاع باعث شدت گرفتن وزش باد میشود و به همین دلیل کنترل این وزش های یک عمر ضروری در ساخت و اجرای روف گاردن است. برای کنترل این باد ها میتوان از عنوان بادگیر ها استفاده کرد ، البته باید یاد آور شد که اجرای بادگیر ها طبق ضوابط و مصوبات شهرداری باشد.

ایجاد حریم شخصی

یکی دیگر از مواردی که دارای اهمیت بالایست وجود حریم خصوصی در روفگاردن است. از آنجایی که روف گاردن ها در پشت بام اجرا میشوند، ساختمان های مجاور به آن دید کامل دارند و این امر باعث کاهش حس امنیت و اسایش ساکنین میشود. اما برای حل این مشکل میتوان از آلاچیق ها ، سایبان ها و دیوار های مشبک کمک گرفت.با این حال اگر همچنان دید به فضای بام زیاد بود میتوان با پوشش های گیاهی و دیوار های سبز دایره دید را کمتر کرد.