پرسش و پاسخ های متداول طراحی روف گاردن (بام سبز)

روف گاردن یا پشت بام سبز چیست؟

پشت بامی سبز با گلدان های گل سفید، درختچه های کوتاه و میز سفید و صندلی های زرد

روف گاردن یا پشت بام سبز فضایی است، که امکان اجرای طراحی منحصر به فرد فضای سبز و کاشت گل و گیاه به همراه عناصر محوطه‌سازی در بستر سقف خانه فراهم می‌کند. امروزه با افزایش قیمت زمین، ایجاد فضای سبز بر روی سقف و تراس ساختمان‌ها با کاربری‌های متفاوت، به عنوان راه حلی مناسب برای طراحی شهری به شمار می‌آید. برای اجرای فضاسازی روف گاردن متناسب با علایق شما، بهتر است با طرح‌های بام سبز و معایب و مزایای اجرای آن آشنا شوید.

روف گاردن مدولار، مدل های پیش ساخته ای است که بدون نیاز به زیرساخت، قابل پیاده شدن روی هر بام و بالکن و هر نوعی از روف گاردن ها هستند. این قطعات پیش ساخته با پوشش گیاهی متنوع و از پیش کاشته شده به صورت گیاهان مختلف تا درخت و درختچه عرضه می شود. در این سیستم گیاهان در جعبه های مخصوصی که تمام یا بیش تر روف گاردن را می پوشاند، کشت و نگهداری می شوند و می تواند از مشکلات و هزینه های کلان ایجاد بام های ضد آب بکاهد. همچنین مهمترین ویژگی این سیستم طراحی با اجزا و قطعاتی است که علاوه بر اینکه رشد پایدار گیاه را فراهم می کند، وزن کم و قابلیت جایجایی آنها به راحتی امکان ایجاد طرح ها و الگوهای مورد نظر را فراهم می کند. راه ایدآل و جایگزینی مناسب برای لذت بردن از باغبانی و پرورش گل و گیاه در فضای بیرون در تمام فصل های سال است. زمانی که هیچ فضایی در محیط های شهری وجود ندارد . برای بهرمندی از فضای سبز درمحیط جایگزینی مناسبی است.

روف گاردن به طور کلی به معنای پوششی از گیاهان بر روی پشت بام است که باعث بهبود مصرف انرژی در ساختمان می شود.

ویژگی های روف گاردن:

  • ایمنی : اولین و مهمترین بخش روف گاردن ایمنی آن است . جلوگیری از سقوط افراد و اشیا به پایین از طریق نردهای محافظ مناسب اجرامی شود.
  • وزن :خاک روف گاردن طوری انتخاب می شود که با توجه به حجم رطوبت و برف محیط آسیبی به بام وارد نکند.
  • گیاهان:انتخاب گیاهان با توجه به محیط و دامنه تغییرات آب هوا است. همواره گیاهان طوری انتخاب و کاشت می شود که بشترین پایداری را در محیط داشته باشند.
  • آبیاری :در روزهای گرم سیر شما نیاز به آبیاری روزانه گیاهان دارید ، چکاد بام این مشکل را با استفاده از آبیپیاری اتوماتیک روف گاردن حل کرده است.
چرا بایستی بام سبز ایجاد نمائیم و مزایای آن چیست؟

مزایای متعددی در ایجاد و نصب بام سبز قابل ملاحظه است: بام سبز آب حاصل از باران های سیل آسا را مهار نموده و آنرا کانالیزه میکند؛ بام سبز هدررفت انرژی ساختمان را با عایق کردن بام کاهش داده و ساختمان را در فصل تابستان خنک و در فصل زمستان گرم نگه می دارد؛ با کاهش نوسان حرارتی و کاهش نفوذ اشعه ماوراء بنفش که لایه واترپروف بام را صدمه میزند، عمر مفید بام افزایش می یابد؛ باعث کاهش اثرات گرمایش عمومی کره زمین می شود، باعث کاهش اثر جزیره ای حرارتی شهری در شهرهای بزرگ می شود؛ کیفیت هوا و آب را افزایش می دهد؛ تا هشت دسی بل انتقال و نفوذ آلودگی صوتی را کاهش می دهد؛ باعث افزایش تنوع زیست محیطی شده و جبران نابودی زمین های سبز زمین را تا اندازه زیادی می نماید؛ محیطی صمیمی برای تفرج و اوقات استراحت ساکنین و تمدد اعصاب ایجاد می کند؛ و بالاخره زیبایی بصری و چشم نواز ایجاد می نماید.

چرا شرکت خاک وساخت بهروز: تفاوت ما  با سایر شرکتها در چیست؟

بخشی از شرکت «مهندسی خاک وساخت بهروز» با عنوان شرکت «شرکت خاک و ساخت بهروز» این افتخار را دارد که با احراز گواهینامه های صلاحیت دولتی و به صورت کاملا عمرانی و تخصصی برای اولین بار در ایران نسبت به ابداع، طراحی و اجرای بام : اجرای بام سبز، گرین وال ،تراس سبز و معماری داخلی سبز به روش مدولار و پرتابل اقدام نماید.

مزایای استفاده از محصولات ما چیست؟

۱-امکان تغییر الگو حتی پس از اجرا و نصب (پرتابل)
۲-مدولار (بعنوان مثال دیوار پیش ساخته سبز)
۳-امکان اجرا و نصب سریع
۴-برمبنای استاندارد های ایالات متحده
۵-ساخته شده از مصالح بومی
۶-برخوردار از ضمانت نامه ی ۱۰ ساله
۷-قیمت پایین محصولات در ازای کیفیت بالای آنها
۸-امکان اجرا برای تمام ساختمان های در حال بهره برداری
۹-عدم نیاز به زیر سازی

در ازای هزینه ای که پرداخت می کنم، چه چیزی دریافت می کنم؟

اجرای بام سبز ، ارزش افزوده چشمگیری برای هر ملک ایجاد می نماید. در صورتی که در مجتمع مسکونی زندگی می کنید و پشت بام شما جزو فضاهای مشاع ساختمان به حساب می آید، یک شانس بزرگ به دست آورده اید.با پرداخت مبلغی ناچیز از طرف کلیه مالکان ساختمان، آپشن فضای تفریحی ویژه ای به ملک شما اضافه خواهد شد که سایر ساختمانهای همجوار از آن بی بهره هستند. همچنین دیگر لازم نیست برای رفتن به پارک وقت صرف شود.

تجمع و مهمانی های دورهمی فراموش نشود. در صورتی که در ملک شخصیتان ساکن هستید، باید به شما تبریک بگوییم چرا که می توانید صاحب یک فضای تفریحی شخصی شوید که می توانید از آن در هر زمان دلخواه برای خودتان و یا پذیرایی از مهمانهایتان استفاده کنید. خبر خوب دیگر این است که هر نوع تفریحی که دوست دارید، می توانید در آن انجام دهید چرا که صاحب این فضای تفریحی، شما هستید.

در صورتی که ساختمان ساز هستید و میخواهید ملک خاصی را به فروش بگذارید، به شما پیشنهاد میکنیم برای جذب مشتریان حرف تازه ای داشته باشید و تمایز در ملکتان را به معرض نمایش بگذارید.

با ما میتوانید قول یک ساختمان سبز را به مشتریانتان بدهید چرا که مسلماً یک خانه با بام سبز و فضای تفریحی شخصی طرفداران بیشتری نسبت به یک بنای معمولی خواهد داشت. همچنین این فرصتی برای افزایش قیمت هر متر مربع از ساختمان شما محسوب می گردد.

قبل از اجرا، آیا نیازی به زیرسازی و ایزوگام بام وجود دارد؟

خیر، نیاز به هیچگونه زیر سازی نمی باشد در صورتی که بام ایزوگام شده باشد تنها به منظور جلوگیری از آسیب به آن یک ملات لیسه ای سه سانتی متری روی ایزوگام کشیده می شود.

چند تیپ بام قابل اجراست؟

انواع تیپ بندی های بام با توجه به درصد متریال استفاده در بام، به چهار تیپ تقسیم بندی می شود:

بام سبز رویایی : تجهیزات جانبی(۲۰ درصد)…پوشش کف چوبی(۲۰ درصد)…پوشش گیاهی کف(۵۰ درصد)…پوشش کف با شن تزینی(۱۰ درصد)…قیمت یک متر مربع(۳۸۰٫۰۰۰ تومان)…مدت زمان اجرا: ۲۵ روز

بام سبز مینیاتوری : تجهیزات جانبی(۱۵ درصد)…پوشش کف چوبی(۱۵ درصد)…پوشش گیاهی کف(۴۵ درصد)…پوشش کف با شن تزینی(۱۵ درصد)…قیمت یک متر مربع(۲۹۰٫۰۰۰ تومان)…مدت زمان اجرا: ۱۵ روز

بام سبز ارگانیک و ساحلی: تجهیزات جانبی(۱۰ درصد)…پوشش کف چوبی(۱۰ درصد)…پوشش گیاهی کف(۴۰ درصد)…پوشش کف با شن تزینی(۴۰ درصد)…قیمت یک متر مربع(۲۴۰٫۰۰۰ تومان)…مدت زمان اجرا: ۱۵ روز

(قیمت ها به روز محاسبه میشود)

تفاوت انواع تیپ بندی بام سبز در چیست؟

تفاوت تیپ بندی بام در میزان استفاده از متریال های مختلف و اقلام و همچنین درصد استفاده از سه نوع کفسازی (دک چوبی، پوشش گیاهی و شن) می باشد.

آیا اجرای بام سبز در هر نقطه کشور امکانپذیر است؟

بله این امکان وجود دارد. با توجه به پرتابل بودن اقلام بام امکان نصب و اجرای بام سبز به روش ما در اقصی نقاط کشور امکان پذیر می باشد.

آیا در ساختمان های ساخته شده نیز امکان اجرای بام سبز وجود دارد؟

بله این امکان وجود دارد. چراکه بام سبز به روش مدولار، احتیاج به هیچ زیر سازی خاصی نداشته و چون بار زنده محسوب می شوند از لحاظ فنی باری را به ساختمان تحمیل نمی کند. لذا اگر شما ساکن چنین آپارتمانی هستید و تصمیم به اجرای بام سبز دارید، نه تنها آپشنی برای زیبایی آپارتمانتان را اجرا می کنید ، بلکه فضای تفریحی خصوصی هم در اختیار خواهید داشت.

میزان باری که اقلام بام به سازه ساختمان وارد می کنند، چه مقدار است؟

بام سبز به روش ما بدلیل استفاده از سیستم مدولار و پرتابل ، بعنوان بار زنده بر روی بام محسوب شده و وزن سربار تنها بین ۶۵ تا ۳۷۰ کیلوگرم بر متر مربع می باشد.

انتخاب و اجرای پوشش گیاهی بام چگونه است؟

شرکتخاک و ساخت بهروز با داشتن تیمی متخصص در زمینه ی طراحی بام سبز و اجرای بام سبز، در حین اجرای پروژه، نسبت به طراحی، انتخاب و کاشت گونه های گیاهی خاص هر سایت با توجه به منطقه و اقلیم مورد نظر، مبادرت ورزیده و یک بام سبز زیبا و سبز شده به شما ارائه می دهد.

چند تیپ گرین وال چکادبام وجود دارد؟

سه تیپ گرین وال:
۱- گرین وال فعال کابلی
۲- گرین وال مدولار ، که خود بر حسب تراکم فضای سبز ایجاد شده تیپ بندی می شود.
۳- گرین وال حجمی

گرین وال مدولار و پرتابل چیست؟

گرین وال مدولار و پرتابل متشکل از فلاور باکس های ۱۵*۱۵*۱۰۰ سانتی متری از جنس ورق گالوانیزه با رنگ پودری کوره ای استاتیک می باشد که با فواصل معینی از هم بر روی دیوار نصب و اجرا می گردند.

نصب و اجرای گرین وال چکادبام بدلیل روش اجرای و مدولار و پرتابل بودن اقلام بسیار ساده می باشد.

گرین وال فعال کابلی: در این روش ابتدا اسکوپ هایی از جنس استیل بر روی دیوار مورد نظر با فواصل معین طبق طرح ، نصب می شود. سپس سیم های روکش دار با ضریب حرارتی پایین و مخصوص گرین وال فعال کابلی، از داخل اسکوپ ها رد می شود. پس از بافته شدن طبق طرح مورد نظر، فلاور باکس های مخصوص گرین وال با توجه طرح، نصب و سپس کاشت گیاهان انجام می گیرد.

گرین وال مدولار: در این روش فلاورباکس های مخصوص گرین وال مدولار بر روی دیوار با فواصل معین و از پیش تعیین شده طبق طراحی صورت گرفته، بر روی دیوار نصب و سپس کاشت گیاهان انجام می گیرد. گرین وال حجمی: این گرین وال به معنی واقعی کلمه مدولار بوده ، متشکل از فلاورباکس هایی به ابعاد ۳۰*۸۰ می باشد. و با توجه به طرح و ابعاد و اندازه مورد نظر بصورت شطرنجی بر روی یکدیگر قرار گرفته، بست و اتصال خورده و نصب آن توسط تیم متخصص انجام می گیرد.

آیا امکان آبیاری اتوماتیک وجود دارد؟

بله، با توجه به کمبود آب کشور ایران و همچنین راحتی مشتریانی که زیاد سفر می کنند و یا در مجتمع های آپارتمانی زندگی می کنند، پیشنهاد می گردد آبیاری اتوماتیک نیز توسط شرکت خاک وساخت بهروز انجام گیرد.

آیا همراه با آب اضافی، خاک نیز از دسترس گیاه خارج می شود؟

خیر، با توجه به استفاده از لایه محافظ خاک در کلیه محصولات ما، و همچنین نوع خاک فرآوری شده چکادبام، به هیچ وجه خاک همراه با آب شسته نمی شود.

آب از سینی های پوششی چگونه خارج می شود؟

با توجه به منافذ تعبیه شده در کف نهایی سینی های پوششی، آب مازاد سینی ها خارج شده، براساس شیب روی سطح بام حرکت کرده و به طرف آبرو هدایت می گردد.

آیا آب خروجی از سینی ها گندآب ندارد؟

خیر ، گندآب ندارد. چرا که با وجود لایه های محافظ به ویژه لایه زهکش در داخل سینی ها امکان گندیدن آب وجود ندارد. لایه زهکش که تخم مرغ شکلی است، آب اضافی را از ریشه ها دریافت کرده و در خود نگه می دارد. این لایه به کاهش سرعت Run-off آب باران کمک می کند و از طرفی باعث گردش هوا و جلوگیری از گندیدگی محیط می شود.

آیا امکان اجرای دیوار سبز در فضاهای داخلی نیز وجود دارد؟

گرین وال در سه تیپ مدولار، فعال کابلی و حجمی قابل اجرا در فضاهای داخلی نیز می باشد. همچنین شرکت خاک وساخت بهروز با در نظر گرفتن سلیقه شما کارفرمای عزیز پردیس دکوراتیو چکادبام را برای سهولت در حمل و نصب در قالب گرین وال مینیاتوری مدولار( قابل حمل و جابجایی آسان و کاشت انواع گیاهان) و نیز فلاور باکس ها به همراه پشت بند قابی (مدل پرتابل و مینیاتوری گرین وال فعال کابلی) را تولید و آماده استفاده و نصب در فضاهای داخلی شما عزیزان می باشد.

آیا امکان استفاده از محصولات ما برای ایجاد معماری داخلی سبز وجود دارد؟

محصولات شرکت با برخورداری از سینی تعبیه شده در اقلام، امکان قرارگیری در محیط های داخلی و ایجاد معماری داخلی سبز را نیزخواهند داشت.

جنس محصولات چیست؟

کلیه محصولات ما از جنس WPC، ترموود و کامپوزیت آلومینیوم می باشند.

برای طراحی دکوراسیون فضای روف گاردن چه نکاتی را در اولویت قرار دهیم؟